معماری پارسی

معماری پارسی

معماری پارسی

«تو ای بنده !نیک بدان که هستی ، توانایی هایت کدام و رفتارت چه گونه است .نپندار که زمزمه های پنهانی و در گوشی به ترین سخن است .بیش تر به آنی گوش فرا دار ، که بی پرده  می شنوی ! به ترین کار را از توانمندان ندان و بیش تر به چیزی بنگرکه از نا توانان سر می زند»
داریوش، نبشته ی در در نقش رستم
معماری پارسی را می توان از آغاز حکومت و تشکیل اولین حکومت در ایران  ینعی حکومت مادها دانست زیرا که هخامنشیان هم خود از خانواده مادها و دنباله رو های این حکومت بوده اند .آنچه در باره معماری مادها هست کمتر تا به امروز باقی مانده است که بتوان اظهار نظر درستی در این باره داشته باشیم در واقع در مجموع آثار این دوره می توان به کاخها و استودانها اشاره داشت که از ویژگیهای این بناها می توان به خشتی و آجری بودن بنا ها اشاره داشت که دارای سقفی تاقی که از نوع تاقهای جناقی و به روش ضربی می باشد و دیوارهای ستبر که به عنوان پایه ها استفاده می گردیدکه ساختمانای با چفذ های مازه دار بوده که تکامل آنها را در دوره های بعدی می توان دید آنچه در معماری مادها هست را می توان سنگ پایه ای از معماری ایران دانست در واقع همانطور که « پوپ  » نیز در کتاب «شاهکار های هنر ایران» گفته اند:« ... هنرمندان ایران در عین آنکه به رسوم کهن پایبند بودند و آنرا با متانت و وفاداری حفظ کردند در تکمیل آن رسوم و ابداع دقیق و جدید کوشیده اند ...».
خانواده های ماد و پارس همواره چه در دوره حکومت مادها و چه هخامنشیان باهم بوده اند. که باعث گردیده معماری هخامنشیان نیز در ادامه و تکمیل معماری مادها بوده که در آن دست به نو آوریهایی زده اند که میتوان از ویژگیهای معماری این دوره دانست

    بهره گیری از شیوه ارارتور در طرح فضاهای راستگوشه ، تالارهای ستوندار و کلاوه ها  ساخت ساختمان بر روی سکو و تختگاه
   

درون گرایی
    ارتباط دادن بخشهای فرعی با راهای پنهانی به ساختمان اصلی
    ساخت سایبان و آفتابگیر در جاهای ضروری 
زیبا سازی پیرامون ساختمانها ، تچرا،هدش ،آپادانا بااستخر، آبنما و پردیس
    آنچه را که از لحاظ فن ساختمان در این دوره به معماری ایران افزوده شد راچنین می توان نام برد. روش آسمانه تخت چوبی و شیب دار با تیر   ریزی عمود برهم و دهانه های بزرگ با تیر چوبی سخت بریده و درود گری شده دیوار های جدا کنده با خشت
    بهره گیری از آسمانه خمیده و تاق در زیر زمین
    سنگ بریده و منظم و پاکتراش و گاه صیقلی از بهترین و مرغوب ترین مصالح  پی سازی با لاشه سنگ و گاورس
    نماسازی بیرونی باسنگ تراش و نماسازی درونی با کاشی لعاب دار
    پرداخت کف با بهترین نحو ممکن
آنچه که در این دوره به معماری ایران افزوده شد که در دوران اسلامی دارای ارزش والایی بود را شاید بتوان نورگیری ساختمانها دربالای در گاها باشد که ابداع آن را به این دوره نسبت داده اند

اخبار ما

انا لله و انا الیه راجعون

انا لله و انا الیه راجعون

انا لله و انا الیه راجعون همانا ما از خداییم و به سوی او باز میگردیم

مشاهده مطلب

سال نو مبارک

سال نو مبارک

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده

مشاهده مطلب

افتتاح دفتر جدید شرکت طرح معماری ماندگار پارس

افتتاح دفتر جدید شرکت طرح معماری ماندگار پارس

افتتاح دفتر جدید واقع در شهر تاریخی یزد مقارن با روز مهندس و با حضور مدیرعامل برگزار گردید.

مشاهده مطلب