سبک دیکانستراکشن

سبک دیکانستراکشن

سبک دیکانستراکشن

ساختار زدایی یا واسازی

از اوایل سال 1980 مشخص بود که چیز جدیدی در شرف رخ دادن است .که معماران گو ناگون در جاهای بسیار مختلف ساختمانها و قطعاتی از سا ختمانها را با زوایای عجیبی در معرض نمایش قرار می دهند به شکلی که شدیدا با یکدیگر بر خورد و حتی در یکدیگر نفوذ کرده اند .که آنچه را که نشان می داد عدم تطابق با گذشته بود که به آن واسازی گفته می شد . اما واسازی چیست؟در جواب این سوال عده ای واسازی را استخراج عدم تناسب منطبق مفهومی و حسی یک متن با عناصر فوق می دانند.گلوس برگ واسازی را در واقع به معنی انکار دکترینها و رد استانداردها و نپذیرفتن نسخه های موجود می دانند که معمولا به عنوان نوعی سطحی ساختن تمام فعالیتهای خلاقه آدمی و یا حتی تمام زندگی آدمی نگریسته می شود ؛ در واقع واسازی را نمی توان بازسازی دانست  بلکه دوباره سازی است همان گونه که وابینی ، باز بینی و دوباره بینی نیست  واسازی ساختاری ،که معماری نامیده می شود ، احتمالا با در نظر گرفتن آن به عنوان یک ساختار مصنوع ، تجدید نظر درباره سازنده و فن ساختمان آغاز می شود و شاید بدین ترتیب ساختار مورد نظر غیر قابل سکنی خواهد بود.اما باید به یاد داشت که این معماری که شاید از اصل بی نظمی استفاده می کند ، بر خلاف معماری های دیگر که معنای زیبا شناختی را در دستور کار خود قرار داده است و به بیان آن می پردازد ، باید اهمیت دادن و نمادین ساختن این فعالیتها به مبارزه بر خیزد ، و بدور از هر بی نظمی به بیان منظور خود بپردازد . اما بی نظمی مستلزم تغییر در حدود و ثغور معنی است ، اما هدف آن زدودن تمام مرزها و قواعد نیست و از آنجایی که معنی از طریق عطف به غایت مستلزم عدم حضور است ، پس یک معماری بی نظم باید همزمان غایب و حاضر باشد . پس باید به بی نظمی توجهی خاص مبذول داشت . اما معماری در هر صورت باید فکر ساخت سر پناه باشد ،ولی در عین حال ساختن سر پناه نباید به طور همزمان در یک مکان ساختمانی انجام شود. یا به زبانی دیگر تفکر معماری تنها زمانی واسازی است که کوشش در جهت عینیت بخشیدن به آنچه که موجب تثبیت قدرت و تسلسل معماری در فلسفه گردد که این تفمر را می توان در ادامه گفته هگل دانست که گفته است : فن معماری است که از فلسفه حمایت می کند؛ و از نظر ویت گنشاین درون فلسفه گسترش می یابد ؛ و به قول کلنت فاسفه از طریق آن بیان می یابد .

اما در جمع بندب سخن سه اصل را میتوان برای واسازی بیان کرد

_    تداخل متن

     چند معنایی

     متزلزل بودن موقعیت دقیق معنا

که در واقع اصول بالا همان اصولی است که تاریخ هنر در بررسی های خود آن را در نظر نگرفته است و از کنار آنها بی اعتنا گذشته است.

اما چومی یکی از معمارانی که در این زمینه فعالیت داشته برای واسازی سه بعد مشترک را عنوان می کند که واسازی آن ها را دنبال می کند

رد کردن ایده پیوند دادن اجزاء یا ستنز کردن آنها و جانشین کردن ایده از هم گسستن و تحلیلها وجدا گرانه به جای آن

رد کردن وجود تضاد بین عملکرد و فرم معماری و جانشین کردن ادغام و بر هم نهادن این دو کیفیت به جای آن

 تاکید بر پلانها یی که بر اساس روش خاص تدوین شده و نیز تاکید بر جدا سازي.

اخبار ما

انا لله و انا الیه راجعون

انا لله و انا الیه راجعون

انا لله و انا الیه راجعون همانا ما از خداییم و به سوی او باز میگردیم

مشاهده مطلب

سال نو مبارک

سال نو مبارک

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده

مشاهده مطلب

افتتاح دفتر جدید شرکت طرح معماری ماندگار پارس

افتتاح دفتر جدید شرکت طرح معماری ماندگار پارس

افتتاح دفتر جدید واقع در شهر تاریخی یزد مقارن با روز مهندس و با حضور مدیرعامل برگزار گردید.

مشاهده مطلب